alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda
Een discussie over Locktijden Randmcnally GPS gevraagd in het GPS en Navigatie(software) forum, onderdeel van PalmOS - Algemeen; Hoi, Ik ben nu 3 dagen een beetje aan het stoeien met mijn nieuwe GPS. Het is me opgevallen, dat ...
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
|
|||
|
Locktijden Randmcnally GPS gevraagd
Hoi,
Ik ben nu 3 dagen een beetje aan het stoeien met mijn nieuwe GPS. Het is me opgevallen, dat ik de ene keer snel een lock heb (1 minuut) en het andere moment niet (20 minuten). Anderen hebben het weer over 5 tot 8 minuten. Normaal schijnt geloof ik 45 seconden te zijn! Om eea te kunnen vergelijken met elkaar, is het handig dit in één thread te doen. Als we nou allemaal onze tijden hier vermelden en onder welke omstandigheden getest is zonnig, bewolkt, regen, heeft 12 uur uitgestaan, etc. Dan kunnen we een leuke database krijgen waaruit te distilleren is hoe en waarmee we het beste resultaat krijgen. Om het een beetje overzichtelijk te houden lijkt me handig alleen de waarden van Randmcnally III en V(x) en Magellan companion te vermelden. Zodra wat ik wat beter getest heb, zal ik mijn waarden toevoegen. Succes allemaal, |
| (verdwijnt na registratie) | |
|
|
|
Gesponsorde links
|
|
|||
|
Locktijden
Hallo,Mijn ervaring is dat de prestatie van de Rand McNally GPS, voor de Palm III-serie, erg gevoelig is voor spanning. Met ingebouwde batterij duurt een lock relatief lang, soms tot 10 minuten. Met een aangesloten spanningsbron zoals de autovoeding of de netspanningsadapter zijn de meeste locks binnen 3 minuten gerealiseerd. In vergelijk met gelijktijdige prestaties van een Garmin GPS12 is de Rand McNally zeker een trage locker, ook met autoadapter, en gaan tijdens autoritten, veel sneller dan met de Garmin, locks verloren. Overigens worden de locks snel weer hersteld. De Rand McNally GPS lijkt mij een wat bejaard ontwerp van Rockwell met een voor deze tijd wat grote en ongevoelige antenne. Maar voor het bedrag dat je moet betalen:$59,90 -$10=$49,90 Verzendkosten +$35 Invoerrechten +F50 de GPS, incl Streetfinder CD's, de draagtas, net- autoadapter plus een, naar mijn smaak, goede autosteun, mag je zeker niet klagen. Tip: de ingebouwde Litium-batterij krijgt pas zijn volle capaciteit na tenminste 3ladingen/ontladingen. |
|
||||
|
Ik heb er vandaag 3x op gelet hoe lang een lock duurt:
GPS: McNally voor palm III tijd uit: 6 dagen locktijd: 6 minuten tijd: 12:15 omgeving: stedelijk weer!: licht bewolkt en zonnig spanningsbron: autoadapter tijd uit: 20 minuten locktijd: 2 minuten tijd: 13:00 omgeving: stedelijk weer!: licht bewolkt en zonnig spanningsbron: autoadapter tijd uit: plm 3 uur locktijd: 3 minuten tijd: 16:00 omgeving: stedelijk weer!: licht bewolkt en zonnig spanningsbron: autoadapter (ik geloof natuurlijk niet echt dat het weer er toe doet )
|
Helaas heeft ook het weer een invloed. Ruis/signaal verhouding van de satelieten is zo gering dat infeite sprake is van meer ruis dan signaal. Nu is de weersinvloed over het algemeen niet al te sterk maar helaas zijn natte bomen, een weersinvloed, zeker funest voor GPS signalen. Zware bewolking, dus ook mist en regen, doen in ieder geval de signaalsterkte significant negatief beinvloeden.
|
|
|||
|
Zoals beloofd nu eentje van mij.
Ik heb voorheen wel eens geprobeerd te locken in een kantoorpand. Wel op de bovenste verdieping en een clear view. Maar dat was een ramp, soms meteen een lock soms na 20 minuten nog niet. GPS: RandMcNally voor Palm Vx Weer: dichtgetrokken bewolking en zonnig Spanningsbron: batterijen Tijd uit: 2 dagen Tijd: 17:00/29-09 Omgeving: meer, geen blokkering door gebouwen Testprogramma: Gpsmeter Locktijd: 1.04 minuut Aantal satellieten: 5 later zelfs 6 Toch niet zo slecht als ik eerst dacht. Ben benieuwd of hij dat redt in een straat. Even een andere vraag GPSmeter geeft een aantal zwarte stipjes weer als gelockte satellieten weer en één dikke zwarte stip met een lijn naar het midden. Tekst iets in de trend van HDOT weet iemand wat dat betekent/voorsteld? r. dohmen, De verdeling over het hemelgewerf lijkt me namelijk iets uit te maken voor het locktijd. Oh, je zou verwachten dat die satellieten gelijkmatig verdeeld over de aarde vlogen. Dus eigenlijk gaan op bepaalde tijden de locks sneller/ langzamer zijn dan anders. Kun je hier misschien meer over vertellen? |
|
|||
|
Hallo,
DAT had je niet moeten vragen. Het boek waarin dat staat kan ik niet vinden en op internet is dat antwoord ook niet gemakkelijk te vinden. Het is één van de faktoren die de kwaliteit van je positiebepaling vastleggen. Ga maar eens naar http://sirius.chinalake.navy.mil/homepage.html En ja zult zien dat die faktor er wordt gebruikt. Het algorithme van de banen van de 24 satelieten is gebaseerd op het principe dat op elk punt op de aarde altijd minstens 5 satelieten te zien zijn. Maar soms 'staan' ze niet mooi verspreid maar in een 'bundeltje' boven je. Dat geeft zelfs met meer dan 5 sat. geen nauwkeurige positie. Het ware beter als ze mooi verdeeld staan in je hemelkoepel van 180 graden, horizon naar horizon, bij 360 graden helemaal rond ok je. Het beste resultaat geeft een verdeling van sat. rond je horizon en paar boven je. Die op de horizon zijn ver weg dus zullen zij een extra zwak signaal hebben en derhalve moeilijk te detecteren zijn. Voor zover ik weet heeft de Rand McNally geen 'intelligent' geheugen voor het onthouden van de laatste sat. posities of een ingebouwde almanak die 'weet' wanneer, welke en waar de sat. moeten zijn op jouw laatste positie. De Garmin GPS12 heeft dat wel. Dat is dus de reden waarom die zo snel een lock heeft. Als je die over een afstand van 800km of meer verplaatst moet je bij de start vertellen in welk land je staat en soms ook nog in welk deel ervan. Groetjes! |
|
||||
|
Wat heel erg scheelt met het locken is of je een startlocatie meegeeft. Ik gebruik PlaceTrace om de lock te doen en schakel dan over naar de routeplanner (een van meerdere, maar meestal Atlas)
Met PlaceTrace kun je de coordinaten doorgeven van je huidige positie (of de laatste geregistreerde hergebruiken) Dan heb ik normaal gesproken een lock in 20 a 30 seconden. Als ik dat niet doe duurt het eigenlijk altijd een minuut. Ik woon in Amstelveen en heb normaal gesproken de lock als ik de hoek omdraai. Niet veel hoge gebouwen om me heen. Een programma als Atlas kan ook een "locatie init" doen. Helaas doet dat programma het alleen als je een GPS ontvanger kiest. Vreemd aangezien je dat eigenlijk maar 1 keer doet. Je kunt dus met atlas ook even de GPS ontvanger opnieuw kiezen. Dan gaat de lock ook veel sneller. Heel soms duurt het wel eens langer, maar ik heb nooit kunnen bepalen wat het verschil nu is. Dan heb ik pas een lock als ik al op de snelweg zit ofzo. |